Příjem podání žádostí a odvolání.
Pravidla pro přijímání a vyřizování petic, podnětů a stížností
Část I - Obecná ustanovení
čl.1
Účelem této směrnice je zajistit přesnou evidenci a správné a včasné projednání a vyřízení
- žádostí, návrhů a stížností ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu, které patří do působnosti starosty a zastupitelstva obce (dále jen peticí)
- návrhů, připomínek a podnětů členů zastupitelstva, komisí rady a fyzických a právnických osob (dále jen podněty)
- stížností fyzických a právnických osob (dále jen stížnost)
čl. 2
- Z podání peticí, podnětů a stížností musí být patrno, kdo je činí, které věci se týkají a co se navrhuje.
- Petice musí splňovat podmínky, stanovené v zák. 85/1990 Sb., o právu petičním.
- Vůči tomu, kdo si podá stížnost, podnět nebo petici, nesmí být činěny žádné zákroky.
- Vyřizování peticí, podnětů a stížností musí být rychlé, odpovědné a hospodárné.
Část II - Petice
čl. 3
Přijímání a registrace peticí
- Petice musí být písemná a musí být pod ní uvedeno jméno, příjmení a bydliště toho, kdo ji podává. Podává-li petici petiční výbor, uvedou se jména, příjmení a bydliště všech členů výborů a jméno, příjmení a bydliště toho, kdo je oprávněn členy výboru v uvedené věci zastupovat. Pokud podpisové archy neobsahují text petice, musí být označeny tak, aby bylo zřejmé, jaká petice má být podpisy podpořena.
- Petice přijímá účetní nebo jiný přítomný pracovník obecního úřadu po celou pracovní dobu pro veřejnost. Příjem petice potvrdí označením předávaného dokumentu razítkem s čj. A datem převzetí, předávajícímu vyhotoví kopii. Příjem petice zaslané poštou potvrdí tomu, kdo zastupuje členy petičního výboru do 5 dnů od data doručení.
- Místostarosta petice eviduje, posoudí zda petice splňuje zákonné požadavky a odpovídá za předání petice zastupitelstvu obce na jejím nejbližším zasedání..
- Nepatří-li věc, jíž se petice domáhá, do působnosti města, po projednání se starostou obce postoupí petici do 5 dnů od data doručení příslušnému orgánu a odesílatele, případně doručitele o tom vyrozumí.
čl. 4
Projednání a vyřízení petice
- Projednání a vyřízení petice zabezpečuje zastupitelstvo obce, to určí:
- odpovědného vedoucího pracovníka za vyřízení, případně garanta, týká-li se věc více odborů činnosti
- postup vyřízení
- termín předložení návrhu na řešení nebo vyřízení petice.
- nasvědčuje-li obsah petice tomu, že byl spáchán trestný čin, postupuje rada podle zvláštních předpisů (trestní řád-§ 8).
- K odpovědi na petici je stanovena zákonná lhůta 30 dnů. V odpovědi musí být uvedeno stanovisko k obsahu petice a způsob jejího vyřízení. Odpověď se zašle tomu, kdo ji podal nebo tomu, kdo zastupuje členy petičního výboru. Odpověď zajišťuje pracovník, případně člen zastupitelstva, který byl vyřízením petice zastupitelstvem určen. O vyřízení petice a s úplným textem petice je neprodleně informován starosta obce.
Část III - Podněty
čl. 5
Přijímání a registrace podnětů
- Podněty (návrhy a připomínky) mohou podat členové zastupitelstva, předsedové a členové výborů zastupitelstva, předsedové a členové komisí a dále fyzické a právnické osoby. Za podnět se nepovažují petice a stížnosti.
- Podněty mohou být vzneseny členy zastupitelstva přímo na zasedání zastupitelstva i ústně. Výpis podnětů členů zastupitelstva zajišťuje místostarosta.
- Výpisy podnětů, které vyplývají z činnosti výborů a komisí, zajišťují předsedové komisí, kteří je postupují zastupitelstvu k projednání. Ostatní podněty se podávají písemně nebo ústně do protokolu prostřednictvím místostarosty, který je dále postupuje zastupitelstvu obce. Podněty fyzických a právnických osob přijímá místostarosta a tyto eviduje.
- Místostarosta odpovídá za registraci podnětů a jejich předložení zastupitelstvu k vyřízení na jejím nejbližším zasedání.
čl. 6
Projednání a vyřízení podnětu
- Všechny podněty projednává a řeší zastupitelstvo obce, to určí pracovníka případně člena ZO, který zajistí vyřízení podnětu. Pro vyřízení podnětu je stanovena lhůta 30 dnů. Jde-li o podnět člena zastupitelstva, vznesený na jednání zastupitelstva, musí být podána zpráva o vyřízení podnětu na nejbližším zasedání zastupitelstva obce.
Část IV - Stížnosti
čl. 7
- Stížnost je prostředkem kontroly činnosti orgánů zastupitelstva obce a ochrany individuálních práv fyzických a právnických osob.
Za stížnost se nepokládají podání, které není obec oprávněno řešit, a podněty a petice. - Stížnost musí být přijata v pracovní době stanovené pro veřejnost, pracovníkem, který je přítomen na obecním úřadě. Není-li předložena písemně, je pověřený pracovník povinen sepsat se stěžovatelem protokol. V protokolu se uvádí, kdo stížnost podává, kdo sepisuje protokol, datum sepsání protokolu a obsah stížnosti. Pod protokol se uvádějí podpisy stěžovatele a vyhotovitele protokolu.
- Všechny stížnosti fyzických a právnických osob musí být registrovány v evidenci stížností. Evidenci vede místostarosta obce, ten stížnost posoudí, po dohodě se starostou obce rozhodne, zda stížnost bude předána komisi k projednání stížností, nebo policii ČR, nebo zastupitelstvu obce, případně stanoví součinnost jednotlivých úseků obecního úřadu a zda má být stížnost vyřízena přímo (odpovědí odboru). V případě, že jde o anonymní stížnost, stanoví místostarosta úřadu, zda se bude stížnost šetřit či ne. Na úřadu se evidují vyřizované stížnosti ve zvláštní evidenci stížností v jednotných deskách. Spisy, týkající se stížností, se evidují odděleně od ostatních spisů na úřadu, písemnosti ve spisu se číslují pořadovými čísly podle data přijetí písemnosti.
- Při postoupení stížnosti jinému odboru se ke spisu připojí desky s dokumentací. Evidenční list s vyznačením postoupení zůstává u místostarosty. Odbor, který spis postupuje k vyřízení jinému odboru, je povinen o postoupení informovat starostu obce.
Odbor, který vyřízení spisu přebírá, je povinen si zkontrolovat, zda spis obsahuje všechny listiny. - Při vyžádání podkladů, informací a vyjádření z jiných odborů se spis stížnosti nepostupuje.
čl. 8
- Stížnosti prošetřují a vyřizují podle věcné příslušnosti odboru úřadu, pokud předmět podání nesměřuje proti nim. Za vyřízení stížnosti odpovídá místostarosta.
- Místostarosta šetří a vyřizuje stížnosti na postup úřadu, (předmět podání směřuje proti odboru), stížnosti opakované, ty, které nelze postoupit pro povahu věci jinému odboru úřadu a stížnosti postoupené starostou obce.
- Stížnosti, které směřují proti vyřizování stížností, řeší starosta obce.
čl. 9
- Lhůta pro vyřízení stížnosti činí 30 dnů. Na žádost odboru může místostarosta výjimečně a v odůvodněných případech lhůtu prodloužit až na 60 dnů. Odbor, který stížnost vyřizuje, je povinen o prodloužení lhůty informovat stěžovatele.
- Dodržení lhůt k vyřízení stížnosti sleduje ten kdo stížnost vyřizuje a místostarosta. Za včasné věcné vyřízení stížnosti odpovídá vedoucí odboru. Je-li v souvislosti se šetřením a vyřizováním stížnosti zjištěn nesprávný postup odborů úřadu, musí být věc vždy projednána se starostou a sjednána náprava. O způsobu konkrétní nápravy lze informovat stěžovatele pouze obecně s ohledem na povinnost zachovávat mlčenlivost o služebních záležitostech úřadu.
- Odbor, který je pověřen vyřízením stížnosti, si může vyžádat k šetření stížnosti součinnost stěžovatele a jiného odboru úřadu.
- Informace o vyřízení stížnosti předává místostarosta starostovi obce, předsedovi kontrolního výboru, součástí této informace je kopie odpovědi na stížnost.
- Místostarosta vede přehled o počtu stížností, jejich oprávněnosti a dodržení lhůty k vyřízení. Tento přehled předkládá jednou ročně zastupitelstvu obce na vědomí.
Část V - Závěrečná ustanovení
Zásady nabývají účinnosti dnem schválení starostou obce.